Kā aizsargāt savu zīmolu

Brenda jeb zīmola veidošana un attīstīšana ir interesants un vajadzīgs process, ja vēlaties gūt panākumus arī ilgtermiņā. Domājot par attīstību, tomēr  nevajadzētu skriet ratiem pa priekšu. Pirms ieguldīt lielas naudas summas ir būtiski atcerēties, ka jebkurš zīmols ir jāaizsargā. Vēl vairāk pirms ieguldīt līdzekļus obligāti vajag pārbaudīt vai tāds pats vai līdzīgs zīmols jau nepastāv.

  1. Tiesu prakse liecina, ka vislabākais veids kā aizsargāt brendu un preču zīmes ir tās reģistrēt preču zīmju reģistrā. Ja tas netiek izdarīts un Jūsu zīmols nav ieguvis vispārēju atpazīstamību, pastāv liela iespēja, ka to savām vajadzībām izmantos (kopēs vai atdarinās) konkurenti. Piemēram, Provansas majonēze Francis ir reģistrēta preču zīme un ne bez pamata. Jau vairāk kā 10 gadus šī majonēze ir pati pirktāka visos lielveikalos. Laiku pa laikam kāds konkurents mēģina atdarināt tās dizainu (krāsa, apbalvojuma medaļas), bet ātri tiek izslēgts no spēles. Ja Francis nebūtu reģistrējis savu zīmolu preču zīmju reģistrā, tad savu tiesību aizsardzība būtu daudz problemātiskāka.
  2. Ieguldiet naudu reklāmās un saglabājiet čekus. Jebkurā tiesas procesā par autortiesību aizsardzību ir jāpierāda, ka  a) preču zīme (zīmols) ir cilvēkiem zināms un b) ir ieguldīta nauda zīmola atpazīstamības veicināšanā. Ja pirmo ne vienmēr ir viegli pierādīt, tad otrā punkta apliecināšana ar čekiem rūpīgiem uzņēmējiem  nerada problēmas. Protams, atpazīstamību var iegūt arī bez ieguldījumiem, bet mūsdienās to panākt ir daudz grūtāk.
  3. Nevelciet garumā preču zīmes reģistrāciju. Piemērs. Viens no lielākajiem Latvijas azartspēļu uzņēmumiem (Alfor) pirms aptuveni 20 gadiem sāka savas spēļu zāles dēvēt par Laimētavām. Šis vārds ātri iegāja tautas valodā, taču  uzņēmums aizmirsa to reģistrēt. Kad attapās bija jau par vēlu. Patentu valde nolēma, ka vārds “laimētava” ir iegājies sarunvalodā kā apzīmējums visām spēļu zālēm un neraksturo tikai Fēnikss laimētavas un preču zīme nav reģistrējama.
  4. Reģistrējiet zīmolu arī citās valstīs. Latvija nav visa pasaule un, ja plānojat darboties citās ES valstīs vai pat ārpus ES, var nākties reģistrēt savu preču zīmi arī citur. Tas nenoliedzami palielina izmaksas, taču vienlaikus liek arī izsvērt, vai citā valstī būtu vērts darboties ar tieši to pašu zīmolu vai labāk katram tirgum izstrādāt kādu citu.
  5. Vērsieties pret pārkāpējiem. Uzņēmumi, kas iemanto slavu kā rūpīgi savu tiesību aizstāvji izveido sev reputāciju, kas kalpo kā preventīvs aizsargs no citiem pārkāpējiem.

Rīcībā ir spēks. Ja plānojat ieguldīt naudu zīmola attīstībā, neaizmirstiet par preču zīmju aizsardzību.

Scroll to Top
%d bloggers like this: